Rider Waite Tarot

QUEEN OF CUPS

KONINGIN De Koningin is, als de succesvolste en meest evenwichtige kaart van de Bekers, en in sommige opzichten van alle kaarten van de Kleine Arcana, haast een wereldse versie van de Werelddanseres. Zij neemt een positie in die tussen de uiterlijke verantwoordelijkheid van de Koning en de passiviteit van de Ridder ligt en zij wijst daarom op de mogelijkheid van het combineren van verbeelding en actie, creativiteit en maatschappelijk nut. Haar met engelachtige zeemeerminnen versierde troon staat op land en dat duidt op haar vitale band met de buitenwereld en met andere mensen. Haar band heeft meer werkelijkheidswaarde dan die van de Koning. Aan de andere kant stroomt het water over haar voeten en vervloeit met haar jurk. Dit symboliseert de eenheid tussen het ik en de emoties en verbeelding. Het water staat tevens voor onbewuste krachten - de onderliggende spirituele patronen uit de Grote Arcana - die het bewuste leven voeden. De eenheid van water, land en Koningin impliceert dat wij onze verbeelding niet voeden door haar de vrije teugel te geven, maar integendeel juist door haar te richten op waardevolle activiteiten, een idee dat de meeste kunstenaars wel zullen onderschrijven. Deze gedachte komt in Pentakels Negen, een symbool van creatieve discipline, nog sterker naar voren. Waite schrijft dat de beker die zij in haar handen houdt een persoonlijke creatie is. Hij is, los van de waardering van zijn stijl, de meest uitgewerkte Beker en symboliseert de prestatie die de verbeelding mogelijk maakt. Let op zijn kerkachtige vorm. Tot aan de moderne tijd, en in meer archaïsche culturen tot op heden, diende kunst bovenal voor het uiten en verheerlijken van spirituele ervaringen. De Koningin kijkt doelbewust naar de beker en toont daarmee de grote wilskracht die de creatieve energie richting en vorm geeft zonder haar te onderdrukken. Tegelijkertijd suggereert haar blik dat de creatieve mens zijn inspiratie voor zijn toekomstige activiteiten ontleent aan zijn eerdere prestaties. Vergelijk ook haar trotse blik met de dromerigheid van de Ridder of de benevelde fantasieën van de Zeven. De combinatie van verbeelding en activiteit is niet enkel een kwestie van wilskracht. Alleen de liefde kan aan haar handelingen betekenis geven en haar doeleinden verwezenlijken. Haar doelen zijn niet louter creatief in de beperkte zin van kunst, maar ook in de ruimere zin van het scheppen van iets levends en volledigs uit de mogelijkheden en elementen die het leven te bieden heeft. Emotionele doelen kunnen hiertoe behoren, vooral met betrekking tot het gezin, want terwijl de Koning de samenleving symboliseert, vertegenwoordigt de Koningin het gezin, zowel van mannen als van vrouwen. Het belangrijkste is dat zij gevoel en inzicht aan elkaar koppelt. Zij weet wat zij wil en zal de noodzakelijke stappen zetten om dat te bereiken. Toch handelt zij altijd uit liefde. Waite schrijft `Liefhebbende intelligentie en vandaar de gave van visie: Zijn woorden suggereren dat een vreugdevolle levensvisie een gave is en dat liefde ons voor deze gave kan openstellen. Indien we intelligentie en liefde aan elkaar koppelen, retourneren we deze gave door die levensbeschouwing te aanvaarden en om te zetten iets wat waarachtig en duurzaam is.

Ondersteboven

De omgekeerde Koningin van Bekers verbreekt deze eenheid van visie en actie. We zien een machtige en ambitieuze persoon, die echter gevaarlijk is, omdat we haar niet kunnen vertrouwen. De liefde is zoek geraakt en daarmee ook de verknochtheid aan waarden die haar eigen persoon overstijgen. Als zij het evenwicht nog verder verstoort, zou ze tot eerloosheid kunnen vervallen en zelfs verloederen, daar dan haar creatieve energie aan haar beheersing ontglipt.