Rider Waite Tarot

KING OF CUPS

Evenals de Koning van de Staven vertegenwoordigt de Koning van de Bekers zijn kleur in termen van sociale verantwoordelijkheid, prestaties en volgroeidheid. Maar evenals bij de Koning van vuur past zijn positie als `handhaver van de samenleving' hem niet helemaal. De Bekers symboliseren de creatieve verbeelding, maar om succes te behalen moest de Koning zijn dromen disciplineren en zelfs onderdrukken. De vis, symbool van creativiteit, hangt wel om zijn hals, maar als een kunstmatige versiering. Hij heeft zijn creatieve krachten omgezet in maatschappelijk verantwoorde prestaties. Waite beschrijft hem met de woorden `Zaken, wetten, goddelijkheid'. In zekere zin heeft Bekers Koning zijn kleur verwezenlijkt, maar water wil stromen en houdt niet van beperkingen.

Achter zijn troon springt een levende vis door de golven, waarmee aangegeven wordt dat de creatieve verbeelding blijft bestaan, ook al wordt ze naar de achtergrond verdreven. Zijn troon drijft op dezelfde manier op de bewegende zee, maar hij raakt het water nergens aan (zie ter vergelijking Bekers Koningin). Dit beeld geeft aan dat zijn prestatie in wezen op zijn creativiteit is gebaseerd, hoewel hij zijn leven zo heeft ingericht, dat hij afgesneden is van zijn speelse, dichterlijke verbeelding.

De afbeelding suggereert in deze extreme vorm iemand die zijn (of haar) emoties of verbeelding heeft opgekropt. Ze toont, wat vriendelijker, ook een persoon die deze eigenschappen wel tot uiting brengt, maar ze niet tot de kern van zijn leven heeft gemaakt. Verantwoordelijkheid gaat boven zelfexpressie.

De Koning kijkt niet naar zijn beker; hij houdt hem precies zo vast als zijn scepter, het symbool van macht. Voor sommigen is de Koning iemand met gekwelde gevoelens, zelfs met woede en gewelddadigheid, die de gewoonte heeft om deze gevoelens te onderdrukken, ze niet eens aan zichzelf toegeeft, maar altijd zijn uiterlijke kalmte bewaart.

In sommige contexten, met name in de schone kunsten, krijgt de Koning een andere betekenis. Omdat hij de leider van zijn kleur is, kan hij een symbool worden voor succes, prestaties, meesterschap en volgroeidheid op artistiek gebied.

Ondersteboven

De omgekeerde Koning van Bekers is ingewikkelder en vermoedelijk ook gekwelder dan Staven Koning, aangezien hij in de richting van oneerlijkheid tendeert. In zijn normale stand gebruikt hij zijn creativiteit voor zijn werk en functies; als hij ondersteboven ligt, richt hij zijn talenten daarentegen op corruptie en verdorvenheid. Zwendelaars moeten in het belang van hun loopbaan weliswaar creatief zijn, maar de term `verantwoordelijkheid' zullen we toch niet gauw op hen kunnen toepassen.

De omgekeerde kaart kan erop duiden dat de gewelddadige luchtgevoelens uit hun kalme verpakking losraken, misschien onder druk van uiterlijke gebeurtenissen. Bekers Koning ondersteboven kan in romantisch opzicht wijzen op een oneerlijke maar dominerende minnaar, dikwijls een man, soms een vrouw.

In verband met de schone kunsten kan een omgekeerde Koning aangeven dat de prestatie van een kunstenaar onbeduidend bleek te zijn of dat iemand nog niet volgroeid is en nog niet op een belangrijk oeuvre kan bogen. In een lezing zal deze betekenis vooral overheersen, wanneer deze kaart samengaat met enkele omgekeerde Pentakels, zoals Pentakels Acht of Drie.